Vennootschappen en coöperaties
- Verbonden partij BNG Bank N.V.
BNG Bank N.V.
Programma
Bestuur en ondersteuning (0)
Algemeen
Vestigingsplaats
Den Haag
Website
Rechtsvorm
Vennootschappen en coöperaties
Deelnemende partijen
De Staat is houder van 50% van de aandelen. De andere 50% is in handen van de gemeenten, elf provincies en een hoogheemraadschap. Gemeente Beverwijk bezit 85.605 van de 55.690.720 aandelen (à €2,50). Dit is 0,154 %.
Bestuurlijk
Bestuurlijke vertegenwoordiging
De gemeente Beverwijk is aandeelhouder.
Behartigd openbaar belang
- De BNG is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang.
- Met gespecialiseerde financiële dienstverlening draagt de BNG bij aan zo laag mogelijke kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger. Daarmee is de bank essentieel voor de publieke taak.
- Het eigenaarschap van gemeenten, Provincies en de Staat alsmede het door de statuten beperkte werkterrein van de bank bieden financiers het vertrouwen dat het risico van kredietverlening aan dit instituut zeer beperkt is.
- Gemeente Beverwijk heeft zeggenschap in de BNG via het stemrecht op aandelen die de gemeente bezit.
Visie op de verbonden partij
- De lasten van burgers zo laag mogelijk houden door het aantrekken van leningen ofwel het aantrekken van financieringsmiddelen tegen een zo laag mogelijk rentepercentage.
Beleidsvoornemens
Gelet op de wijze waarop de BNG het openbaar belang behartigt, wil gemeente Beverwijk het aandelenbezit in de BNG behouden.
(Wijziging) belang
Op de gemeentelijke balans zijn aandelen in de BNG opgenomen voor een bedrag van €214 dzd. Dat is tevens het risicobedrag.
Het totale geplaatste en volgestorte aandelenpakket bedraagt €139,3 mln.Financieel (bedragen x € 1.000)
Financiële gegevens
2019
2021
Eigen vermogen
4.887.000
Vreemd vermogen
144.802.000
Resultaat
163.000
Welke financiële bijdrage levert de gemeente?
Toelichting financiële gegevens
Bron
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen?
- De BNG als bank heeft te maken met risico’s op het gebied van een Bankbelasting, de uitvoering van Basel III (verhoging van het kapitaal) en het Schatkistbankieren (verplichte storting van overtollige gelden bij het Rijk).
- De BNG hanteert een risicobeheersysteem en er is sprake van een laag risiconiveau.
- Verbonden partij GEM Broekpolder
GEM Broekpolder
Programma
Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing (8)
Algemeen
Vestigingsplaats
Beverwijk
Website
Rechtsvorm
Vennootschappen en coöperaties
Deelnemende partijen
Gemeenten Heemskerk en Beverwijk, AM BV en Heijmans Vastgoed BV
Bestuurlijk
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Wethouder S.G. Ferraro
Behartigd openbaar belang
- Unieke samenwerking gemeenten, de Broekpolder ligt op het grondgebied van gemeente Heemskerk en Beverwijk
- Heemskerk en Beverwijk hebben de krachten gebundeld om een wijk te ontwikkelen met kwaliteit en toekomstwaarde. Niet alleen voor de bouw van de wijk, maar ook voor wat de voorzieningen betreft, worden in samenwerking plannen gemaakt en werkzaamheden uitgevoerd.
Visie op de verbonden partij
- Bij de ontwikkeling van de Broekpolder werken gemeente Heemskerk en Beverwijk samen met projectontwikkelaars en woningbouwcorporaties.
- Voor dit publiek-private samenwerkingsverband (PPS) is speciaal de GEM opgericht die plannen ontwikkelt en bewaakt en de grond bouw- en woonrijp maakt.
Beleidsvoornemens
(Wijziging) belang
Financieel (bedragen x € 1.000)
Financiële gegevens
2019
2021
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
Resultaat
Welke financiële bijdrage levert de gemeente?
Toelichting financiële gegevens
Bron
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen?
Gemeenschappelijke regelingen
- Verbonden partij IJmond Werkt!
IJmond Werkt!
Programma
Sociaal Domein (6)
Algemeen
Vestigingsplaats
Beverwijk
Website
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regelingen
Deelnemende partijen
Gemeente Beverwijk, Heemskerk, Uitgeest en Velsen
Bestuurlijk
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Dagelijks bestuur: Wethouder B.G.P. van den Berg, Algemeen Bestuur Wethouder H.J. Niele-Goos.
Behartigd openbaar belang
IJmond Werkt! is de gezamenlijke uitvoeringsorganisatie van de vier IJmondgemeenten die uitvoering geeft aan de re-integratietaken in het kader van de participatie voor mensen, met of zonder arbeidsbeperking, waarbij de zorgvraag geen belemmering vormt voor het vinden van werk. Tevens voert IJmond Werkt! de re-integratie taken voor de Wsw uit.
Visie op de verbonden partij
- De economische zelfstandigheid en maatschappelijke participatie bevorderen en voorkomen van sociaal isolement van een ieder die niet in de eigen bestaansmiddelen kan voorzien.
- Betrokkenen te stimuleren tot werk met ondersteuning van een geschikt aanbod van instrumenten en activiteiten.
Beleidsvoornemens
- IJmond Werkt! (onderdeel van het werkgeversservicepunt (WSP)) is het re-integratiebureau voor de vier IJmondgemeenten. In het afsprakenkader IJmond Werk! 2021-2023 zijn de uitgangspunten en afspraken tussen opdrachtgever (de deelnemende gemeenten) en de opdrachtnemer (IJmond Werkt!) vastgelegd ten aanzien van de opgaven, samenwerking, afstemming en resultaatafspraken. Het afsprakenkader biedt de basis voor een duurzame regionale samenwerking.
- Het participatiebudget wordt vanaf 2018 jaarlijks flexibel ingezet voor de gehele doelgroep.
- Vanaf 2018 wordt 10% van het te besteden re-integratiebudget (participatiebudget minus de loonkosten Wsw) beschikbaar gesteld voor mensen op de eerste twee treden van de participatieladder en innovatie doeleinden.
(Wijziging) belang
Niet van toepassing
Financieel (bedragen x € 1.000)
Financiële gegevens
2019
2021
Eigen vermogen
1.762,3
1.703,0
Vreemd vermogen
3.238,1
1.835,0
Resultaat
0
0
Welke financiële bijdrage levert de gemeente?
5.260,3
5.588,0
Toelichting financiële gegevens
Zie hiervoor jaarstukken 2019, begroting 2021 en meerjarenraming 2022-2024
Bron
Jaarstukken 2019, herziene begroting 2020, begroting 2021 en meerjarenraming 2022-2024, zie hiervoor de webpagina vastgesteld beleid gemeente Beverwijk
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen?
De grootste risico’s zijn de mogelijke verdere kortingen op de WSW- en re-integratiedeel subsidie, de uitstroomvariabelen SEO, bezuinigingen op groenopdrachten, mogelijke pensioenverplichtingen en verplichtingen btw. De algemene reserve per 31-12-2019 was €500 dzd. Afgesproken is dat de algemene reserve nooit boven dit bedrag uitkomt, het meerdere wordt aan de deelnemers aan IJmond Werkt! uitbetaald. De bestemmingsreserves en voorzieningen zijn niet bedoeld ter dekking van genoemde risico’s. Gezien de begrote inkomsten en uitgaven 2020 (resultaat nihil), de hoogte van de algemene reserve en de risico’s, is het weerstandsvermogen erg laag.
Grote toename werkzoekenden als gevolg van Covid-19. - Verbonden partij Afvalschap IJmond Zaanstreek (AIJZ)
Afvalschap IJmond Zaanstreek (AIJZ)
Programma
Volksgezondheid en Milieu (7)
Algemeen
Vestigingsplaats
Heemskerk
Website
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regelingen
Deelnemende partijen
Gemeente Beverwijk, Heemskerk, Velsen
Bestuurlijk
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Wethouder H. Erol en H.J. Niele - Goos
Behartigd openbaar belang
- Het AIJZ heeft tot doel de gemeenschappelijke belangen van gemeente Velsen, Beverwijk en Heemskerk te behartigen voor beheer van de aandelen van de HVC.
- Een doelmatig en milieu-hygiënisch verantwoord beheer van afvalstoffen en het ontwikkelen van beleid en uitvoering op het terrein van preventie en hergebruik.
- Gezamenlijk standpunt(en) bepalen die het AIJZ inneemt in de algemene vergadering van HVC.
- Het AIJZ levert, samen met het Centraal Afvalverwijderingsbedrijf Westfriesland (CAW), een commissaris binnen de raad van commissarissen van HVC.
- De deelname in HVC kan op indirecte wijze bijdragen, maar is niet per definitie de gemeentelijke partner om de gemeentelijke (duurzaamheid)doelen te realiseren.
- De afspraken over de taken en bevoegdheden zijn vastgelegd in de GR, zie hiervoor de webpagina vastgesteld beleid
Visie op de verbonden partij
Het AIJZ:
- Draagt zorg voor de be- en verwerking van de afvalstoffen die AIJZ vervolgens aanbiedt aan HVC.
- Beheert de aandelen van gemeenten Beverwijk en Heemskerk in de HVC. Gemeente Zaanstad is per 2019 uitgetreden en Velsen per 2020.
- Bezit 132 aandelen, dit is 4,53% van het totaal aan aandelen HVC. Het in het aandelenkapitaal gestort eigen vermogen bedraagt €45,45 per aandeel. De overige financiering vindt plaats met geleend geld waar de aandeelhoudende gemeenten garant voor staan. Beverwijk staat garant voor 50% van de aandelen AIJZ (2,3% van het totaal aan gegarandeerde leningen). De totale omvang gegarandeerde lening bedroeg ultimo 2019 €630 mln.
- Aandeelhouders staan op basis van een gezamenlijke aandeelhoudersovereenkomst (ballotage) ook garant voor eventuele verliezen van HVC, de betaling van rente en aflossing voor de geldleningen die HVC is aangegaan.
Beleidsvoornemens
·Gemeente Beverwijk ondersteunt de ontwikkeling naar een meer samenhangend, efficiënt en duurzaam afvalbeheer.
·Via verbranding van het afval produceert HVC duurzame energie (warmte, gas electriciteit) zoals ook uit biomassa, wind, zon en geothermie.
·In iedere aandeelhoudersvergadering van HVC wordt de zogenaamde update contextanalyse behandeld. Daarin worden de belangrijkste ontwikkelingen geschetst op de terreinen waarop HVC actief is. Ter voorbereiding op deze aandeelhoudersvergadering wordt deze update van de contextanalyse in de GR AIJZ besproken en ingeval dit aanleiding geeft tot vragen/toelichting wordt dit ingebracht de aandeelhoudersvergadering.
·Heroverweging v.w.b. de toekomst van de ReinUnie en AIJZ was in voorbereiding. Maar omdat de gemeente Velsen per 1-7 uit de AIJZ is getreden en het aandeelhouderschap zelfstandig voortzet, in lijn met de gemeente Zaanstad, zijn de achterblijvende gemeenten . Het samenvoegen van beide regelingen samen tot één regeling is daardoor niet mogelijk. De raad van Beverwijk word in de 2e helft van 2020 geïnformeerd over het voornemen om de AIJZ op te heffen en het aandeelhouderschap in HVC zelfstandig in 2021 voort te zetten.(Wijziging) belang
Het AIJZ vertegenwoordigt de gemeente Beverwijk als aandeelhouder in HVC. De gemeente Zaanstad is per 2019 uit de AIJZ getreden en Velsen per medio 2020. Het belang van AIJZ in HVC is daarmee afgenomen van 529 aandelen tot 132aandelen HVC ofwel 18,15% tot 4,53%. Ingeval tot opheffing van de AIJZ per 1-1-2021 wordt besloten zal het aandeelhouderschap zelfstandig wordt voortgezet met een belang van 64 aandelen ofwel bijna 2,3% voor Beverwijk.
Financieel (bedragen x € 1.000)
Financiële gegevens
2019
2021
Eigen vermogen
17
9
Vreemd vermogen
9
1
Resultaat
-1,1
0
Welke financiële bijdrage levert de gemeente?
2,8
5,5
Toelichting financiële gegevens
Jaarstukken en begroting GR AIJZ
Bron
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen?
Per 2018 is de zogenaamde "hoofdelijke garantstelling" waarbij iedere gemeente door de banken aangesproken kan worden voor het totaal van de door HVC nog niet afgeloste leningen omgezet naar "Pro Rata garantstelling". Daarbij kan Beverwijk nooit meer aangesproken worden om het totaal van de leningen af te lossen maar alleen voor het deel van het totaal dat overeenkomt met de hoeveelheid aandelen die Beverwijk heeft. Dat is 2,3% van de aandelen en komt overeen met ongeveer 14,5 mln aan garantstelling, dus aanzienlijk minder dan de hoofdelijke garantstelling voor €630 mln (ultimo 2019) aan gegarandeerde leningen. Dit risico van 14,5 mln is in de begroting van Beverwijk (risicoparagraaf) gekwantificeerd op nul euro. De redenatie daarvan is dat ingeval HVC failliet gaat de waarde van de activa/onderpanden (verbrandingsovens) dusdanig hoog is dat gemeenten niet aangesproken hoeven te worden.
- Verbonden partij Omgevingsdienst IJmond
Omgevingsdienst IJmond
Programma
Volksgezondheid en milieu (7)
Algemeen
Vestigingsplaats
Beverwijk
Website
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regelingen
Deelnemende partijen
Gemeente Beverwijk, Heemskerk, Uitgeest en Velsen, Haarlem, provincie Noord-Holland, Purmerend, Beemster, Bloemendaal, Heemstede, Zandvoort, Waterland, Wormerland, Landsmeer, Oostzaan en Edam-Volendam
Bestuurlijk
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Wethouder H. Erol
Behartigd openbaar belang
- De Omgevingsdienst IJmond (ODIJ) heeft tot doel het zo effectief en efficiënt mogelijk voorbereiden, waaronder (gevraagd en ongevraagd) adviseren en het (laten) uitvoeren van de integrale milieutaken van de deelnemers.
- De ODIJ en de deelnemende gemeenten maken toetsbare afspraken over de omvang en de kwaliteit van de te leveren producten en diensten, evenals de daaraan verbonden kosten.
- Voor deze gemeenten voert de ODIJ minimaal de milieuhandhaving van zware bedrijven en de ketenhandhaving asbest en grond uit (het zogenaamde basistakenpakket).
- Door decentralisatie van de handhavingstaken zijn de provinciale bedrijven in de aangesloten gemeenten ook bij de ODIJ ondergebracht.
- De ODIJ voert in mandaat van de Provincie ook de vergunningverlening, toezicht en handhaving op bodemverontreiniging en bodemsanering uit
Visie op de verbonden partij
- Het behouden en waar mogelijk verbeteren van de milieukwaliteit waarbij duurzaamheid en leefbaarheid als standaard centraal staan
- In het Milieubeleidsplan 2015-2020 van gemeente Beverwijk (zie hiervoor ook webpagina vastgesteld beleid) is het realiseren van de doelstellingen van het Energie akkoord leidend geweest
- Voor het verbeteren van de kwaliteit van de fysieke leefomgeving zijn beleidsnotities vastgesteld op het gebied van milieuhandhaving, lucht, geluid, Schiphol, bodem en externe veiligheid
- Voor wettelijke taken is het de ambitie om (blijvend) aan de wettelijke normen te voldoen
Beleidsvoornemens
In 2021 voert Omgevingsdienst IJmond het volgende voor Beverwijk uit:
- Uitvoering geven aan het nieuwe milieubeleidsplan 2021-2025.
- Uitvoering geven aan de nieuwe Visie Luchtkwaliteit 2021-2025. De visie omvat onder andere aanvullende maatregelen vanuit het Schone luchtakkoord.
- Het verduurzamen van de mobiliteit via IJmond Bereikbaar. In 2021 wordt ingezet op de werkgeversaanpak (verduurzaming vervoer personeel) en de de aanpak Goederenvervoer waarin bedrijven gestimuleerd worden om de logistiek van goederen te verduurzamen (beperken emissies schadelijke stoffen en CO2).
- Greenbiz: Bedrijven worden gestimuleerd om zonnepanelen op hun gebouwen te plaatsen. Bedrijven worden hierbij ondersteund met het aanvragen van subsidie voor zonnepanelen. De opgewekte energie wordt via een platform met vraag en aanbod uitgewissseld (loklale energiemarkt). Verder wordt energiebesparing (o.a. met energiescans) en de circulaire economie (o.a. hergebruik en uitwisseling grondstoffen) bij bedrijven gestimuleerd.
- Green deal zorg: De zorginstellingen Heliomare, VivA!Zorgroep en het Rode Kruis Ziekenhuis continueren de verduurzaming van hun bedrijfsvoering. Het streven is om het zilveren certificaat voor de verduurzaming te behalen (nu zijn ze in het bezit van de bronzen certificaat). ODIJ ondersteunt de zorginstellingen met kennisbijeenkomsten.
- Het uitvoeren van energiescans bij particuliere woningegenaren in het kader van de Regeling Reductie Energie (RRE).
- Het uitvoeren van de duurzaamheidslening voor duurzame maatregelen bij particuliere woningeigenaren.
- Bodem: Met de intrede van de Omgevingswet (1-1-2022) zal provincie Noord-Holland een aantal bodemtaken uit de Wet bodembescherming overdragen aan de gemeenten. Hiermee wordt de gemeente bevoegd gezag voor bodemverontreinigingen en sanering hiervan. Met de warme overdracht komen ook middelen mee. Hoeveel is nog niet bekend. ODIJ neemt ambtelijk deel in de klankbordgroep. De monitoring van de grondwaterverontreiniging ter plaatse van Aagtenpark wordt voortgezet.
- De gemeente is wettelijk adviseur voor vergunningprocedures van zwaar milieubelastende bedrijven die onder het bevoegd gezag van de provincie vallen zoals Tata Steel en Nuon. Omgevingsdienst IJmond voert deze taak voor de gemeente uit. In 2021 wordt aandacht besteed aan activiteiten en ontwikkelingen bij Tata Steel zoals de grafietregen afkomstig van Harsco, het afzien van geurmaatregelen bij hoogoven 6 en monitoringsvoorschriften voor emissies naar de lucht.
- Het beperken van hinder van vliegverkeerslawaai rondom Schiphol op basis van de Bestuurlijke agenda Schiphol. Belangrijk bestuurlijk aandachtspunt in 2021 is de noodzaak van het vastleggen van het nieuwe stelsel van baangebruik in het luchthavenverkeersbesluit. De Inspectie voor de leefomgeving kan de handhaving van de dag- en nachtvluchten dan goed ter hand genomen worden.
- Omgevingsdienst IJmond volgt de ontwikkelingen rondom de stikstofproblematiek op de voet en adviseert de gemeente bij ruimtelijke projecten op dit aspect (en andere milieuaspecten zoals geluid).
(Wijziging) belang
Het aandeel van Beverwijk bedraagt 16,8%
Financieel (bedragen x € 1.000)
Financiële gegevens
2019
2021
Eigen vermogen
419,2
354,3
Vreemd vermogen
8.287,4
7.890,5
Resultaat
0
0
Welke financiële bijdrage levert de gemeente?
898,2
984,2
Toelichting financiële gegevens
Bron
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen?
Niet van toepassing. Op dit moment wordt in opdracht van de Omgevingsdienst een onderzoek naar het weerstandsvermogen uitgevoerd op verzoek van de gemeenteraden van de IJmond gemeenten.
- Verbonden partij Cocensus
Cocensus
Programma
Bestuur en ondersteuning (0)
Algemeen
Vestigingsplaats
Hoofddorp
Website
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regelingen
Deelnemende partijen
Gemeente Heerhugowaard, Hillegom, Beverwijk, Langedijk, Haarlem, Oostzaan, Bergen, Den Helder, Wormerland, Alkmaar, Haarlemmermeer.
Bestuurlijk
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Wethouder H. Erol
Behartigd openbaar belang
Cocensus zorgt voor:
- Heffing en invordering van (on)roerende zaakbelasting
- Rioolrechten en afvalstoffenheffing
- Kwijtschelding van gemeentelijke belastingen
- Voert de Wet waardering onroerende zaken uit
Cocensus zorgt voor de heffing en inning van:
- Grafrechten
- Havengelden
- Hondenbelasting
- Leges
- Marktgelden
- Parkeerbelasting
- Precariobelasting
- Toeristenbelasting
- Vermakelijkhedenretributie
Visie op de verbonden partij
- Het samenwerkingsverband zorgt voor een efficiëntere en effectievere uitvoering van de belastingtaken.
Beleidsvoornemens
Cocensus verwacht per 01-04-2021 het nieuw kantoor aan de Trompet te Heemskerk te betreden. De gehuurde huisvesting wijzigt dan van twee locaties (Hoofddorp en Alkmaar) naar één pand in eigendom.
(Wijziging) belang
niet van toepassing
Financieel (bedragen x € 1.000)
Financiële gegevens
2019
2021
Eigen vermogen
304,7
nog niet bekend
Vreemd vermogen
7.539,6
nog niet bekend
Resultaat
99,4
0
Welke financiële bijdrage levert de gemeente?
784,0
808,1
Toelichting financiële gegevens
Bron
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen?
Zie paragraaf risico’s van de begroting 2021 van Cocensus
- Verbonden partij ReinUnie
ReinUnie
Programma
Volksgezondheid en milieu (7)
Algemeen
Vestigingsplaats
Heemskerk
Website
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regelingen
Deelnemende partijen
Gemeente Beverwijk, Velsen en Heemskerk
Bestuurlijk
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Wethouder H.J. Niele-Goos en wethouder H. Erol
Behartigd openbaar belang
- De gemeenschappelijke belangen van de deelnemers in de GR behartigen die verband houden met de (ver)koop en verhuur van opstallen (gebouwencomplex in Velsen-Zuid)
- Bevordering van gemeenschappelijke standpuntbepaling voor afvalverwerking en reiniging
- De afspraken over de taken en bevoegdheden zijn vastgelegd in de GR
- In welke mate het openbaar belang in 2021 verandert op basis van de te besluiten toekomstnotitie zoals aangehaald bij "beleidsvoornemens" is nu nog niet bekend.
Visie op de verbonden partij
- Het beheren van de huur-, financiering- en andere overeenkomsten
- Gemeenschappelijk bepalen van standpunten op het gebied van afvalbeheer binnen de GR
- Zie hiervoor ook de webpagina vastgesteld beleid gemeente Beverwijk
Beleidsvoornemens
Nadat het eigendom van alle ondergrondse containers tussen HVC-GR ReinUnie en de gemeenten is geharmoniseerd per 2018 is daarna met de deelnemers van deze GR de noodzaak/wenselijkheid tot voortzetting/opheffing besproken. Dit in relatie tot de uittreding van Zaanstad uit de GR AIJZ per 1-4-2019 en de mogelijkheid om deze gemeenschappelijke regelingen samen te voegen tot één regeling. Het zelfstandig aandeelhouderschap van Velsen en uittreding uit de GR AIJZ maakt het samenvoegen van de regelingen niet meer mogelijk. Een nieuwe notitie wordt opgesteld waarbij de mogelijkheid en de consequenties van het opheffen van de GR ReinUnie verder wordt uitgewerkt (gereed 4e kwartaal 2020). De consequenties daarvan voor 2021 zijn nu nog niet bekend.
(Wijziging) belang
Financieel (bedragen x € 1.000)
Financiële gegevens
2019
2021
Eigen vermogen
0,2
0,2
Vreemd vermogen
3.133,3
2.938,0
Resultaat
3,1
0
Welke financiële bijdrage levert de gemeente?
5,5
5,5
Toelichting financiële gegevens
Bron
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen?
Niet van toepassing.
- Verbonden partij Centraal Nautisch Beheer (CNB)
Centraal Nautisch Beheer (CNB)
Programma
Verkeer, vervoer en waterstaat (2)
Algemeen
Vestigingsplaats
Amsterdam
Website
https://www.portofamsterdam.com/nl/scheepvaart/zeevaart/het-centraal-nautisch-beheer
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regelingen
Deelnemende partijen
Gemeenten Amsterdam, Beverwijk, Velsen en Zaanstad en voorts de private havenbeheerders Zeehaven IJmuiden en Tata Steel IJmuiden.
Bestuurlijk
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Wethouder S. Ferraro
Behartigd openbaar belang
- Het CNB is een GR waarin de havengemeenten van het Noordzeekanaalgebied (Amsterdam, Beverwijk, Velsen en Zaanstad) samenwerken aan een veilig, vlot en duurzaam gebruik van de nautische ruimte in het Noordzee-kanaalgebied.
Visie op de verbonden partij
- Bevordering van een vlotte, veilige en milieuverantwoorde afwikkeling van het scheepvaartverkeer in Beverwijk en het Noordzeekanaalgebied.
Beleidsvoornemens
Opstellen en vaststellen van een nieuw regionaal Havenafvalstoffenplan in 2021.
(Wijziging) belang
Financieel (bedragen x € 1.000)
Financiële gegevens
2019
2021
Eigen vermogen
n.v.t.
n.v.t.
Vreemd vermogen
n.v.t.
n.v.t.
Resultaat
0
0
Welke financiële bijdrage levert de gemeente?
0
0
Toelichting financiële gegevens
Begroting 2021 CNB
Bron
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen?
Er is geen financieel risico voor de gemeente Beverwijk. De financiering van het Centraal Nautisch Beheer wordt gedragen door Port of Amsterdam.
- Verbonden partij Recreatieschap Alkmaarder- en Uitgeestermeer (RAUM)
Recreatieschap Alkmaarder- en Uitgeestermeer (RAUM)
Programma
Sport, cultuur en recreatie (5)
Algemeen
Vestigingsplaats
Uitgeest
Website
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regelingen
Deelnemende partijen
Provincie Noord-Holland en de gemeenten Alkmaar, Beverwijk, Castricum, Heemskerk, Heiloo, Uitgeest en Zaanstad.
Bestuurlijk
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Wethouder H.J. Niele-Goos
Behartigd openbaar belang
Het RAUM zet zich in voor
- Een evenwichtige ontwikkeling van de recreatie en de watersport op en rondom het Alkmaarder- en Uitgeestermeer en aangrenzende gebieden en de recreatie in de Buitenlanden en de Omzoom
- Het tot stand brengen, bewaren en onderhouden van het landschap in het recreatiegebied Alkmaarder- en Uitgeestermeer, Buitenlanden en Omzoom
- Duurzaam in stand houden van natuur- en recreatiegebieden, oeverrecreatie en watersport voor bewoners uit de omliggende gemeenten en wijde regio
Visie op de verbonden partij
- Bevordering van goede mogelijkheden voor recreëren in de buitenruimte met de daaraan verbonden leefbaarheid voor alle bewonersgroepen
- Voldoende voorzieningen voor dagrecreatie voor alle groepen van de bevolking waaronder het gebruik van; strand, duingebied, volkstuinen, het Alkmaarder- en Uitgeestermeer, de Buitenlanden, Aagtenpark en de Omzoom.
Beleidsvoornemens
- opstellen, vaststellen en uitdragen van een nieuwe toekomstvisie van het RAUM
(Wijziging) belang
Financieel (bedragen x € 1.000)
Financiële gegevens
2019
2021
Eigen vermogen
1.721,1
1.628,7
Vreemd vermogen
567,4
464,3
Resultaat
-393,8
59,2
Welke financiële bijdrage levert de gemeente?
88,8
112,4
Toelichting financiële gegevens
Bron: Jaarrekening en Programmabegroting RAUM
Bron
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen?
- Verbonden partij Schoolverzuim en Voortijdig Schoolverlaten regio Zuid en Midden-Kennemerland
Schoolverzuim en Voortijdig Schoolverlaten regio Zuid en Midden-Kennemerland
Programma
Onderwijs (4)
Algemeen
Vestigingsplaats
Haarlem
Website
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regelingen
Deelnemende partijen
Gemeenten Beverwijk, Bloemendaal, Haarlem, Haarlemmerliede en Spaarnwoude, Heemskerk, Heemstede, Velsen en
ZandvoortBestuurlijk
Bestuurlijke vertegenwoordiging
B.G.P. van den Berg
Behartigd openbaar belang
- Deze regeling behartigt het belang van een centrale registratie voor uitvoering van de Leerplichtwet 1969 en de Wet regels inzake Regionale meld- en coördinatiefunctie voortijdig schoolverlaten
- gemeente Haarlem is centrumgemeente
Visie op de verbonden partij
- Er is een uitvoeringsorganisatie ingesteld voor het verzorgen van de leerlingenadministratie en verzuimmeldingen via digitale verwerking
- Scholen in de regio melden op 1 gelijke wijze verzuim aan.
Beleidsvoornemens
- In 2018 is uitvoering gegeven aan de centrale registratie
- Voor de gehele regio is één actueel en volledig bestand van alle 4- tot 23-jarigen ontstaan met informatie over schoolbinding, verzuim- en startkwalificatie en dergelijke.
- Gemeenten kunnen hier gebruik van maken voor uitvoering van hun wettelijke leerplicht- en RMC-taken.
(Wijziging) belang
Niet van toepassing
Financieel (bedragen x € 1.000)
Financiële gegevens
2019
2021
Eigen vermogen
n.v.t.
n.v.t.
Vreemd vermogen
n.v.t.
n.v.t.
Resultaat
n.v.t.
n.v.t.
Welke financiële bijdrage levert de gemeente?
21
24
Toelichting financiële gegevens
Er wordt jaarlijks een bijdrage aan CARel (het verzuimregistratiesysteem) betaald. Ook wordt er jaarlijks een bijdrage van de gemeenten Haarlem ter (gedeeltelijke) dekking van de loonkosten van onze leerplichtambtenaren, ontvangen.
Bron
Jaarverslag 2019 en begroting 2021, zie hiervoor de webpagina vastgesteld beleid 'verbonden partijen'
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen?
Niet van toepassing
- Verbonden partij Veiligheidsregio Kennemerland
Veiligheidsregio Kennemerland
Programma
Veiligheid (1)
Algemeen
Vestigingsplaats
Haarlem
Website
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regelingen
Deelnemende partijen
Gemeente Beverwijk, Bloemendaal, Haarlem, Haarlemmerliede en Spaarnwoude, Haarlemmermeer, Heemskerk, Heemstede, Uitgeest, Velsen en Zandvoort.
Bestuurlijk
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Burgemeester M.E. Smit
Behartigd openbaar belang
Taken Veiligheidsregio Kennemerland (VRK)
- Inventariseren van risico’s van branden, rampen en crises
- Adviseren van het bevoegd gezag over risico’s van branden, rampen en crises in de (krachtens de wet) aangewezen gevallen alsmede in de gevallen die in het beleidsplan zijn bepaald
- Adviseren college over de brandweertaak
- Voorbereiden op de bestrijding van branden en het organiseren van de rampenbestrijding en de crisisbeheersing
- Instellen en in stand houden van een brandweer
- Instellen en in stand houden van een geneeskundige hulpverleningsorganisatie in de regio (GHOR)
- Voorzien in de meldkamerfunctie
- Aanschaffen en beheren van gemeenschappelijk materieel
- Inrichten en in stand houden van de informatievoorziening binnen/tussen de diensten van de VRK en de diensten/organisaties die betrokken zijn
- Publieke gezondheidszorg en jeugdgezondheidszorg
Visie op de verbonden partij
- Zorg dragen voor bescherming van burgers tegen onveilige situaties en het adequaat optreden op het moment dat zich een ramp voordoet.
- Niet alleen de VRK heeft hierin een belangrijke taak maar ook de deelnemende gemeenten zijn verantwoordelijk voor bijvoorbeeld opvang en verzorging.
Beleidsvoornemens
·De VRK is verantwoordelijk is voor uitvoering van de basisbrandweerzorg, de GGD taken en de bestrijding van rampen en crises in de regio
·Het samenwerkingsverband levert, naast de wettelijke verplichting, een efficiëntere en effectievere uitvoering van taken op
·De continue aanpassing aan veranderende omstandigheden en het hoge risicoprofiel van Beverwijk en de regio IJmond vragen om kwalitatief hoogwaardige dienstverlening tegen zo laag mogelijke kosten
·Dit geldt zowel op het gebied van volksgezondheid als veiligheid in brede zin.(Wijziging) belang
Financieel (bedragen x € 1.000)
Financiële gegevens
2019
2021
Eigen vermogen
4.054,0
2.141,0
Vreemd vermogen
42.445,0
49.949,0
Resultaat
1.062,0
390,0
Welke financiële bijdrage levert de gemeente?
3.507,0
4.313,0
Toelichting financiële gegevens
Bron: Jaarverslag VRK 2019 en programmabegroting 2021-2024 (IN-20-64064)
Bron
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen?
Zie hiervoor de begroting VRK 2017, par. 4.1, weerstandsvermogen en risicobeheersing (blz. 48 e.v.): met uitgebreide info over het risicoprofiel met kwantificeerbare en niet kwantificeerbare risico’s en een omschrijving van de maatregelen. Er is sprake van een gematigd profiel en daardoor een weerstandscapaciteit van 5% van de begroting.
Stichtingen en verenigingen
- Verbonden partij Stichting RIJK
Stichting RIJK
Programma
Bestuur en ondersteuning (0)
Algemeen
Vestigingsplaats
Heemstede
Website
Rechtsvorm
Stichtingen en verenigingen
Deelnemende partijen
Beverwijk, Bloemendaal, Castricum, De Ronde Venen, Diemen, Heemskerk, Heemstede, Hillegom, Lisse, Noordwijk, Oostzaan, Ouder-Amstel, Teylingen, Uitgeest, Uithoorn, Velsen en Wormerland
Bestuurlijk
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Gemeentesecretaris; drs. E.R. Loenen
Behartigd openbaar belang
- Stichting RIJK (RIJK) is een collectief waarin gemeenten samenwerken bij het vormgeven van inkoop en aanbesteding binnen hun organisaties
Visie op de verbonden partij
- Beheersing en transparantie van inkoop en aanbestedingsproces
- Maatschappelijk verantwoord inkopen (duurzaam, circulair) en social return
- Het samenwerkingsverband zorgt voor een efficiënte en effectieve uitvoering van de inkoop en aanbestedingsprocessen
Beleidsvoornemens
Optimale ondersteuning bieden vanuit de verschillende kennisteams van St. RIJK door middel van doel- en rechtmatig inkopen. St. RIJK blijft gemeenten ondersteunen om de duurzaamheids- en SROI doelstellingen te realiseren. Daarnaast wordt een Auditcommissie ingesteld die voor de deelnemende gemeenten meer betrokkenheid brengt ten aanzien van financiën. Tevens zal St. RIJK zo goed mogelijk ondersteunen richting het lokale en regionale bedrijfsleven tijdens deze coronacrisis. Dit wil St. RIJK doen door opdrachtverlening zoveel mogelijk door te laten gaan of opdrachten naar voren te halen. Verder wil St. RIJK gaan werken met kern presatie indicatoren (KPI) op het vlak van haar dienstverlening.
(Wijziging) belang
niet van toepassing
Financieel (bedragen x € 1.000)
Financiële gegevens
2019
2021
Eigen vermogen
716,2
516,2
Vreemd vermogen
552,3
540,0
Resultaat
632,8
0
Welke financiële bijdrage levert de gemeente?
304,4
309,4
Toelichting financiële gegevens
Bron
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen?
Uittreden deelnemende gemeente(n). Bij een calamiteit of incident zal in het ongunstigste geval deelnemende partijen in de lasten meedragen. Per 01-01-2021 treedt de gemeente Castricum uit. Hiervoor heeft st. RIJK een bestemmingsreserve opgenomen in haar begroting.